Jak Wam minęły Święta Wielkanocne?
Czy do kogoś z Was trafił wielkanocny zajączek ze słodką niespodzianką?
Czy Wasze pisanki były dokładnie takie, jak to sobie wymarzyliście?
Czy ktokolwiek z Was pomagał rodzicom w porządkach, w przygotowaniu uroczystego śniadania świątecznego?
Napiszcie do mnie kilka słów o tym.
Przygotowałam dzisiaj ważny, ortograficzny temat, z którym niejeden z Was może mieć jeszcze problem - chodzi o pisownię zmiękczeń przez kreskę (ś, ć, ź, ń, dź)
oraz przez samogłoskę "i" (si, ci, zi, ni, dzi).
oraz przez samogłoskę "i" (si, ci, zi, ni, dzi).
Wypoczęci i gotowi na nowe wyzwania?
Działamy!
Działamy!
Kochani, przypominam Wam lekcję z klasy 1, kiedy wprowadzając poszczególne litery, dwuznaki (dź), trójznaki (dzi) mówiliście zapewne trochę o tym, kiedy pisać zmiękczenie przez kreskę, a kiedy przez "i".
Zmiękczenie przez kreskę
( ' - inaczej spółgłoskę miękką)piszemy:
( ' - inaczej spółgłoskę miękką)piszemy:
- na końcu wyrazu (w liczbie pojedynczej):
paproć , słoń, miś, gałąź, łabędź
- przed spółgłoską :
ćma, bańka, ślimak, źrenica, wiedźma
(wysłuchujecie głoskując, jaka jest kolejna głoska - czy jest samogłoską, czy spółgłoską)
Zmiękczenia przez "i" piszemy:
- kiedy kolejna głoska za zmiękczeniem jest samogłoską :
ciasto, niebo, siano, kozioł, dzięcioł
oraz kiedy "i" jest znakiem zmiękczenia i samogłoską
(o tym pouczycie się później), np. zima, cicho, dzik, niski, siny, silnik, dzieci
Wtedy głoskujemy to tak: ź i m a, dź i k (nie może być dź k - spróbujcie sami)
Jak sobie poradziliście?
Mam nadzieję, że znakomicie :)
Otwórzcie ćwiczenia do języka polskiego na stronie 10
i po cichu przeczytajcie zadanie 4.
Otwórzcie ćwiczenia do języka polskiego na stronie 10
i po cichu przeczytajcie zadanie 4.
Już wiesz co należy wpisać?
bo...an (ć/ci) je....oro (ź/zi) .....limak (ś/si)
.....wig (dź/dzi) ....ecko (dź/dzi) .....ostra (ś/si)
papro....(ć/ci) dło....(ń/ni) .....ebieski (ń/ni)
.....ródło (ź/zi) ......oła (ź/zi) ko....(ń/ni)
Przejdźmy do kolejnego zadania.
Myślę, że poradzicie sobie z tym bez większego problemu:
POMOCNA DŁOŃ:
nazwy rzeczowników są oznaczone kolorami.
Wystarczy ułożyć sylaby
<-we właściwej kolejności >
nazwy rzeczowników są oznaczone kolorami.
Wystarczy ułożyć sylaby
<-we właściwej kolejności >
Taki skromniutki przykład
i mała podpowiedź:
i mała podpowiedź:
Pamiętajcie, żeby podkreślić kolorem czerwonym spółgłoski miękkie (ś, ć, ź, ń, dź),
a zielonym spółgłoski zmiękczone literą "i" (si, ci, zi, ni, dzi)
Kolej na zadanie 6:
a zielonym spółgłoski zmiękczone literą "i" (si, ci, zi, ni, dzi)
Kolej na zadanie 6:
Zadanie 6 to typowe ćwiczenie logopedyczne, więc dla tych z Was, którzy powinni ćwiczyć prawidłową wymowę - IDEALNY TRENING :) Czytacie najpierw powoli, potem szybciej.
Kropkę odpuszczamy, podobne zadanie wykonacie w dalszej części.
Kropkę odpuszczamy, podobne zadanie wykonacie w dalszej części.
Zadania utrwalające:
Wstaw brakujące litery (zmiękczenia) w wyrazach. Przepisz je do zeszytu:
Uzupełnij tekst i przepisz go do zeszytu:
ZUMBY DLA DZIECI :)
Po przerwie chciałabym, żebyście zajęli się
wiosenną pracą plastyczną.
wiosenną pracą plastyczną.
Co potrzebujecie?– klej,– nożyczki,– papier kolorowy,– taśma klejąca,– odrobina czasu oraz cierpliwości.
KROK 1: Przygotujcie zieloną kartkę papieru i połóżcie ja na białej.
KROK 2: Przyklejcie pomocniczo kolorowy papier do kartki za pomocą taśmy klejącej (na górze).
KROK 4: Raz przy razie przetnijcie papier na równe cząstki.
KROK 5:Odklejcie papier od białej kartki i zwińcie w rulonik. Podklejcie boczną część klejem, żeby rulonik nie rozpadał się. Rozwińcie łodyżki.
KROK 6: Wybierzcie Wasze ulubione kolory papierów i wytnijcie z nich kwiatki wraz ze środkiem.
KROK 7: Przyklejcie kwiaty do łodyg
To wszystko na dziś :)
Do zobaczenia jutro!
Pani Agnieszka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz